KULJETTAJA HISTORIAAN?

Kuten tiedämme tekniikka mahdollistaa lukemattomia ratkaisuja, myös kuljetusta ilman kuljettajaa. Erilaiset tunnistustekniikat kehittyvät nopeasti. Hyvä tekninen ratkaisu ei tee sellaisia virheitä kuin me ihmiset. Kaupungistumisen ansiosta tekniikan kustannuksetkaan eivät ole mahdottomia.

Kaikki olemme havainneet,että ulkomailla esim. lentokentillä terminaalien välisessä liikenteessä on ollut jo kauan käytössä kuljetuksia ilman kuljettajaa. Yleensä junat tai vaunut toimivat vain kiskoilla, joilla ei ole muuta liikennettä.

Nyt tälläiset ratkaisut ovat tulossa joukkoliikenteeseen niin Suomessa kuin muuallakin.

Otaniemesssä näin tamän vuoden 2016 kesällä eräällä kadulla varoituskilven, missä pyydettiin varovaisuuteen kadulla kulkevan automaattiohjauksella toimivan auton kokeilun takia. Kokeilu tähdännee paikalliseen joukkokuljetukseen.
Puhutaan myös tavallisesta henkilöautosta liikenteessä, kuljettaja on silloin matkustaja.Tämä sovellutus vaatii vielä paljon kehittämistä – myös katujen osalta.

Tekniikka&Talous-lehdessä oli äskettäin kirjoitus autonoomisten laivojen tulosta Amsterdamin kanaaleihin. Tarkoitus on kuljettaa tavaroita ja ihmisiä. Jo vuonna 2017 alkaa koekäyttö. Amsterdam on samantyyppisten suurkaupunkeihin tarkoitetun systeemin kehityspaikka. Nyt kokeillaan sähkökäyttöistä katamaraania. Mm. USAn kaupungit, kuten Boston ovat tiettävästi kiinnostuneita.

Automaattisen ja ilman kuljettajaa toimivan metron kehitys pysähtyi Helsingissä väliaikaisiin, joskin suuriin haasteisiin. Helsinki-Espoo metron automatisoinnin luulisi olevan periaatteessa ’helppo’ ratkaista, sehän on lähes ilman risteyksiä.

Jo hieman kauempana tulevaisuudessa on alipaineputkitoteutus eli hyperloop. Turusta Tukholmaan nopeudella 1200 km/tunnissa? Sovellusta kokeillaan, joskin vasta melko lyhyellä matkalla.

Minä olen epäilevä tällaisen kehityksen suhteen. Enkä luota vielä tekniikan virheettömyyteenkään. Vastuukysymykset tuntuvat vielä ratkaisemattomilta.
Onko epäily ja luottamuspula kuitenkin vain ikäkysymys? Kuten se, että nuoret ajavat fillarilla ’ilman käsiä’, niin tein minäkin. En ole nähnyt yhdenkään aikuisen ajelevan fillarilla siten.

Raimo Keskinen
Jäsen

Kirjoitus edustaa pelkästään omia mielipiteitäni.